Szerző: bringasok | november 8, 2010

Leül tárgyalni az önkormányzat

Leül tárgyalni az önkormányzat

Úgy látszik, mégsem jártunk hiába a Minimal Mass-ekre — csütörtökre egyeztetésre hívott minket a városi önkormányzat. Hónapok óta azért tüntetünk, hogy rávegyük a döntéshozókat egy használható kerékpárút-hálózat kialakítására a megyeszékhelyen. A véleményük ugyanis, hogy jelenleg kimondottan veszélyes az autók közt szlalomozni. A legutóbbi, csütörtöki felvonulás végén Nits János városi tanácsos, az urbanisztikai bizottság elnöke várt minket az új főtéren, aki meghívott egy találkozóra az önkormányzat illetékeseivel.

Nits egyébként a legelső Minimal Mass-en is megjelent, és már akkor kifejezte egyetértését a kerékpárosok céljaival. Érdeklődésünkre elmondta: a csütörtökön, november 11-én 16 órától (találkozó a polgármesteri hivatal előtt, majd bemegyünk egy szabad terembe) tartandó megbeszélésen jelen lesz Adrian Albu alpolgármester, a városi közlekedésbiztonsági bizottság elnöke is.

Nits János beszámolt arról, hogy a biciklis felvonulóknak átadott egy iratot, melyben leszögezett néhány alapelvet a kerékpárutak kialakításával kapcsolatosan, ami kiindulópontul szolgálhat a tárgyalások során. Az urbanisztikai bizottság elnöke szerint a kérdés megoldása egyáltalán nem számít könnyű feladatnak, azonban a kommunikáció megindulása a civilek és a döntéshozók között egy első lépésként értékelhető.

Nits János tanácsos által összeállított dokumentum:

Alapvető követelmények egy kerékpár hálózat kiépítéséhez:

− legyen biztonságos a kerékpáros és más közlekedő partnerek tekintetében (pld. autó-
kerékpár, gyalogos-kerékpár vonzatában)
− a város különböző zónáit úgy kösse össze, hogy minél kevesebbszer keljen leszállni a
kitűzött cél eléréséig,
− ne zavarják vagy akadályozzák az autók parkolását a kialakított parkolókban az úttest
hosszában,
− lehetőleg, a kerékpársávok technikai megoldása, zárja ki a lehetőségét is annak, hogy az
autók elfoglalhassák a kijelölt (megépített) kerékpársávokat, (pld. úttest és kerékpársáv
között egy zöld sáv)
− a kerékpárutak minőségének hiánya, ne kényszerítse a kerékpárost a kijelölt út
elhagyására,
− természeti zónákban a kerékpárutak kialakítása, amelyek kimondottan a pihenést
és az egészséges mozgásigény kielégítésére szolgáljanak és az ilyen helyek meg
közelíthetősége, lehetőleg kerékpáron,
− külön kialakított pályák készítése a fiatalok akrobatikus kerékpározásához ,
− a városi közlekedésben egy minimális civilizált magatartás a közlekedők részéről, vagy
egymással szembeni tolerancia, elengedhetetlen.
− a törvények ismerete és betartása, illetve betarttatása, a civilizált magatartás propagálása
(iskolák, média), a renitensek megbüntetése,
− egyéb követelmények, amelyek itt nem szerepelnek, de bárki által bővíthetők.

Ha csak szimplán e pár követelményt átfutjuk, kiderül, hogy mennyi nehézségben ütközik
az, aki valóban tenni is szeretne valamit annak érdekében, nem csak ígéretek vagy követelések
szintjén, hogy egy, az alapvető minimális követelményekkel rendelkező kerékpár-hálózatot
kialakítson bárhol egy településen, itt most konkrétan Szatmárnémetiben.
Ahhoz, hogy egyáltalán elinduljon valamelyes megvalósítás e téren, egy pár, föltétlenül
fontos tényezőt tisztázni kéne:
a) az igények felmérése,
b) a technikai lehetőségek felmérése
c) az anyagi feltételek megteremtése

Az igények felmérése (a) és a technikai lehetőségek felmérésére (b), egy szaktanulmány
szükséges.
Ennek a tanulmánynak az első része „az igények felmérése” amelynek minimálisan
tartalmaznia kéne:
− közvélemény kutatást pld. a következők felmérésére:
– hányan kerékpároznak a megkérdezettek közül, korosztályokra felbontva,
– milyen sűrűn használják, használnák a kerékpárt,
– milyen célra használják (munkába menetel, bevásárlás, kikapcsolódás, stb.)
– milyen útvonalon közlekednek a leggyakrabban,
– egyéb lehetséges kérdések.
− konkrét mérések a lehetséges útszakaszokon, figyelembe véve az eddigi tanulmányok
eredményeit is, például a közlekedési előtanulmányból az új PUG-hoz (a város új
általános területrendezési tervéhez)
A tanulmány második része „a technikai lehetőségek felmérése” amelynek tartalmaznia
kéne:
− az igények felméréséből adódott útvonalak technikai lehetőségeit a jelenlegi műszaki
előírások betartásával:
– a kerékpársáv kijelölése az úttesten,

– a kerékpársáv kijelölése a járdán
– a kerékpársáv kijelölése lehetetlen a helyszűke miatt, esetleges útvonal módosítás mint lehetséges
változat.
− A közlekedési előtanulmányból átvett adatok az utcák kapacitásának a
kihasználtságáról, vagy már ezen kapacitások aktuális túllépéséről,
− az egyirányú utcákban egy ellenkezőirányú kerékpársáv kialakítása, ahol ezt az út
profilja és a közlekedés illetve parkolási lehetőségek megengedik,
− A meglévő kerékpárutak rehabilitálásáról, biztonságossá tételéről és az autók ezen
sávokon való parkolásnak a kiszűréséről,

Az „anyagi feltételek megteremtése” („c”) mint követelmény, figyelembe véve az „akutt”
pénzhiányt:
− minél olcsóbb és egyben praktikus megoldások keresése
− egy fontossági sorrend felállatása, amelyet a város felhasználhat az utcák
rehabilitálásánál,
− erőforrások lehetőségeinek felkutatása (pályázatok, stb.)
− egyéb anyag feltételek

Ez itt most egy nagyon vázlatos elképzelés, de szeretném ha elolvasnák és egy közeli,
egyeztetett alkalomkor találkozhatnánk és vélemény cserélnénk illetve számba vennénk közösen a
lehetőségeket.

Szatmárnémeti,
4.11.2010.

Nits János
Városi tanácsos

Reklámok

Responses

  1. […] előzőekben írtunk, meg a bringások is, elkészült egy draft a megbeszélendő kérdésekről, itt olvasható. Az ott elhangzottakról részletesen […]


Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Kategóriák

%d blogger ezt kedveli: